نمره مخاطبشناسی فیلمهای جشنواره امسال زیر صفر است/ «شنای پروانه» کشف مهم امسال
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۹۷۶۸۶
شهاب شهرزاد با اشاره به اینکه نشانی از اصالت و اندیشه در سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر دیده نمیشود نمره مخاطبشناسی در جشنواره امسال را زیر صفر دانست.
شهاب شهرزاد، منتقد سینما و تلویزیون، در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در یک ارزیابی کلی درباره سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: در بهترین حالت میتوان گفت درجا زدهایم و درجا زدن، فاجعهبار است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او افزود: برخی فیلمها از جهت جلوههای بصری غیرصحنهای در مقایسه با آثار سینمایی روز دنیا، کیفیت قابل قبولی پیدا کردهاند. در جلوههای ویژه و فیلمبرداری جلو رفتهایم و از دنیا، چندان عقب نیستیم. اما در جهانبینی و تفکر با یک اضمحلال واقعی روبهروییم. با سینماگرانی منهای مطالعه و اندیشه روبهروییم؛ با لمپنیسمی روبهروییم که برای جامعه بر پردهی سینما معلمی میکند. برخی فیلمها خواسته یا ناخواسته فردیت و ناامیدی و رویآوری به مخدر را ترویج میکنند بی آنکه مطالعهای روی باور جامعه مخاطبان انجام داده باشند. اصولا نمره مخاطبشناسی در جشنواره امسال، زیر صفر بود و به جز سه چهار فیلم، در آثار ارائه شده، نشانی از اصالت و اندیشه دیده نمیشد.
این منتقد در ادامه گفت: اما همین که دو سینماگر از دو نسل متفاوت یعنی حاتمیکیا و کیمیایی، در مقایسه با آثار اخیرشان، پذیرفتنیترند و مجید مجیدی هم یکی از بهترین فیلمهای کارنامهاش را در این جشنواره ارائه کرده، خوشحالکننده است. «شنای پروانه» را هم میتوان کشف مهم امسال دانست.
او در ادامه گفت: از نظر تنوع گونهها در مقایسه با چندسال اخیر، وضع کمی بهتر است؛ هرچند این ارتباطی با سیاستگذاری و مدیریت سینما نداشته و نتیجه تصمیم سینماگران بوده است. اما در مجموع در اکثریتِ فیلمهای بخش مسابقه، اصلا نشانی از قاب سینما دیده نمیشد. یعنی کارگردان پیش از شناخت مدیوم پشت دوربین سینما رفته، در حالی که حداکثر میبایست یک فیلم کوتاه تلویزیونی یا آماتوری میساخته.
شهرزاد با اشاره به ضعفهای موجود در مبحث اجرایی جشنواره، گفت: بینظمیها در نمایش و نشستها، بیضابطه بودن انتخاب فیلمها و بر خلاف برنامه عملکردنها همچنان از باقیمانده اعتبار جشنواره میکاهد. متاسفانه هنوز در اجرای جشنواره، هدفمندی و شفافیت از استانداردهای لازم فاصله داریم و «دورهمی سینمایی» برای این جشنواره، همچنان نام برازندهتریست. با این حال جشنواره از نظر بهرهمندی مناسب از شرایط نمایش فیلمها و وضعیت و تعداد سالنهای نمایشدهنده در پردیس سینمایی ملت در مقایسه با دورههای برگزاری در برج میلاد، به مراتب به انتخاب بهتری دست زده است.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر شنای پروانه شهاب شهرزاد جشنواره فیلم فجر 38 مخاطب شناسی روبه روییم فیلم ها زیر صفر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۹۷۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «پر» نوشته مجید کاظمزادهمژدهی با کارگردانی محمد رسائلی در قالب هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت سال جاری در تالار مرکزی شهر رشت روی صحنه رفت.
محمد رسائلی درباره موضوع نمایش «پر» و دغدغه خود برای تولید و اجرای این اثر، گفت: این نمایشنامه با مضمون بسیار خاص و مرتبط با فرهنگ رضوی نوشته شده و رویکرد آن مرا به چالش واداشت و لذا دوست داشتم آن را تولید کنم. این نمایش زندگی یک فرد به اصطلاح چالهمیدانی قبل انقلاب را روایت میکند که عاشق زنی میشود که کفشدار حرم امام رضا (ع) است و داستان جالبی برایش رقم میخورد.
وی اظهار امیدواری کرد داستان این اثر در اجرا نیز مخاطب را تحت تاثیر قرار داده باشد.
رسائلی با بیان اینکه تولید اثر برای جشنوارههای موضوعی یا غیر آن به لحاظ اجرا دارای چارچوب مشخصی است، تصریح کرد: برای القای روح و جان معنوی تئاترهای با موضوع رضوی به مخاطب، نگاه ما متفاوت میشود زیرا تاثیر روانی که من به عنوان هنرمند در وجودم از امام رضا (ع) میگیرم با کارهای دیگر متفاوت است. هنرمند عرصه تئاتر باید در درجه اول ارتباط معنوی و ارادت خاصی را که خودش با امام رضا (ع) میگیرد به خوبی در لایههای مختلف اجرا برای مخاطب نیز به نمایش بگذارد تا ارتباط دوسویه بین مخاطب و تئاتر رضوی شکل بگیرد و مضمون مورد نظر به مخاطب القا شود.
کارگردان نمایش «پر» درباره حضور در جشنواره رضوی یادآور شد: این جشنواره برای من جایگاه مستحکمی دارد که به آن ارادت دارم و حالم را تا حد بسیار زیادی خوب میکند، لذا شرکت در آن برایم جایگاه بالایی داشت.
وی درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی و گرایش به اجرای عمومی نمایشها در شهرهای خود، تاکید کرد: این اقدام گامی موثر و حرکتی قابل پذیرش است و این مهم مولفه موثری در موفقیت اهداف جشنواره برای نشر فرهنگ رضوی است.
رسائلی در پایان با بیان اینکه وجود بخش رقابتی از جهتی سبب تبادل نظر و انتقال تجربه بین گروههای نمایشی میشود، گفت: با این وجود تحقق حمایت اجراهای عمومی برای هر نمایش در شهر خود با توجه به شرایط اقتصادی موجود بسیار بهتر است و از این منظر این اقدام پسندیده و قابل ستایشی است که از سوی دبیرخانه جشنواره مطرح شده است.
کد خبر 6095119 فریبرز دارایی