سایهروشنهای سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر/ از درخشش جوانان تا بیتدبیری متولیان
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۴۳۵۷۰
برگزاری سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد سینمایی سال 98 بود که همچون همیشه با حواشی، ضعفها و قوتها همراه بود.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، سی و هشتمین دوره جشنواهر فلیم فجر به عنوان مهم ترین رویداد سینمایی کشور از دوازدهم تا بیست و دوم بهمن ماه سال 1398 برگزار شد. جشنوارهای که اگر چه زادگاه و به نوعی مقر اصلی آن تهران است اما آثار راهیافته به آن در سایر شهرهای کشور نیز به نمایش درآمدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امور اجرایی این دوره از جشنواره با انتشار فراخوان در بیست و نهم مهرماه سال 1398 آغاز شد. در فرصت یک ماهه ثبت نام آثار متقاضی که از یکم تا 30 آبان در نظر گرفته شده بود، 115 فیلم سینمایی و 36 فیلم مستند فرم ثبتنام جشنواره را پر کردند.
اعضای هیئت انتخاب شامل محمد احسانی، محمود اربابی، همایون اسعدیان، یلدا جبلی، رضا درستکار، سیدمحمود رضوی و حسین کرمی بودند. آنها 22 فیلم را برای حضور در بخش سودای سیمرغ یا بخش رقابتی جشنواره انتخاب کردند.
هیئت داوران 9 نفره جشنواره نیز شامل نرگس آبیار،تورج اصلانی، سعید راد، طهماسب صلح جو، عباس بلوندی، رضا پورحسین، فریدون جیرانی، محمد مهدی عسگرپور و مازیار میری بودند. همچنین هیئت انتخاب بخش مستند شامل بابک بهداد، رامین حیدری فاروقی و مرتضی شعبانی نیز 10 فیلم را برای حضور در بخش مستند انتخاب کردند.
فروش اینترنتی بلیتهای جشنواره از ۱۲ ظهر روز ۳۰ دی آغاز شد و به گفته مدیر دبیرخانه جشنواره فجر در یازده دقیقه ابتدایی، بلیت تمامی سانسها در سینماهای پرمخاطب به فروش رسید و در یک ساعت اول نیز هشتاد هزار بلیت خریداری شد.
ابراهیم داروغهزاده دبیر جشنواره، در بیست و پنجم دی ماه از لغو مراسم افتتاحیه جشنواره را به دلیل «فضای عمومی جامعه» و «همدردی با خانوادههای داغدار حوادث تلخ اخیر» خبر داد و اعلام کرد هزینههای افتتاحیه صرف کمک به آسیبدیدگان استان سیستان و بلوچستان میشود.
پس از 10 روز رقابت فیلمسازان در جشنواره سی و هشتم، اختتامیه این روداد فرهنگی شامگاه بیست و دوم در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد. نتایج این دوره از جشنواره فجر بیش از هر چیز نشاندهنده درخشش جوانان و نسل جدید سینماگران به ویژه در رشتههای فنی سینما بود.
برگزیدگان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به شرح زیر جوایز خود را دریافت کردند:
بهترین اقلام تبلیغاتی
در ادوار پیشین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ برگزیدگان این بخش در مراسم افتتاحیه اهدا میشد. با توجه به این که جشنواره امسال افتتاحیه نداشت جوایز این بخش به ترتیب زیر در آییین اختتامیه اهدا شد:.
سیمرغ بلورین بهترین عکس به مریم تختکشیان برای فیلم غلامرضا تختی اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین پوستر فیلم به محمد تقیپور برای فیلم ۲۳ نفر اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین تیزر تبلیغاتی به امیدمیرزایی برای فیلم شاهکش اهدا شد.
بخش نگاه نو، کوتاه داستانی و مستند بلند:
سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی به فیلم «دابُر» به کارگردانی سعید نجاتی رسید.
سیمرغ بلورین بخش مستند بلند به فیلم «جایی برای فرشتهها نیست» به کارگردانی سام کلانتری و تهیهکنندگی محمد شکیبانیا و محسن شاهمحمد میراب رسید.
سعید ملکان کارگردان فیلم «روز صفر» نیز به عنوان برگزیده بخش نگاه نوی جشنواره سی و هشتم معرفی شد.
تندیس ویژه حاج قاسم سلیمانی
جایزه تندیس حاج قاسم سلیمانی با حضور سیدعباس صالحی وزیر ارشاد، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و ابراهیم داروغهزاده دبیر جشنواره فیلم فجر، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، همایون اسعدیان رییس هیئت مدیره خانه سینما به حسن کلامی تهیهکننده فیلم «آبادان یازده ۶۰» اهدا شد.
بخش سودای سیمرغ
نامزدهای بهترین جلوههای ویژه بصری (CGI)
جواد مطوری برای فیلم آبادان یازده ۶۰
محمد برادران برای فیلم خروج
جواد مطوری برای فیلم خورشید
امین پهلوانزاده و کامیار شفیعپور برای فیلم درخت گردو
رضا میثاقی و محسن خیرآبادی برای روز صفر
برنده سیمرغ بلورین: محمد برادران برای فیلم خروج
نامزدهای بهترین جلوههای ویژه میدانی
محسن روزبهانی برای فیلم آبادان یازده ۶۰
آرش آقابیک برای فیلم پوست
ایمان کرمیان برای فیلم خورشید
ایمان کرمیان برای فیلم درخت گردو
محسن روزبهانی برای فیلم روزصفر
آرش آقابیک برای فیلم شنای پروانه
برنده سیمرغ بلورین: محسن روزبهانی برای فیلم روز صفر
نامزدهای بهترین چهرهپردازی
مهرداد میرکیانی برای فیلم خروج
محمدرضا قومی برای فیلم خون شد
شهرام خلج برای فیلم درخت گردو
ایمان امیدواری برای فیلم سهکام حبس
عظیم فراین برای فیلم شنای پروانه
برنده سیمرغ بلورین: مهرداد میرکیانی برای فیلم خروج
نامزدهای بهترین طراحی لباس
رسول علیزاده برای فیلم پوست
مارال جیرانی برای فیلم خروج
بهزاد جعفری طادی برای فیلم درخت گردو
امیر ملکپور برای فیلم روز صفر
شیده محمود زاده برای فیلم سینماشهرقصه
غزاله معتمد برای فیلم شنای پروانه
برنده سیمرغ بلورین:امیر ملکپور برای فیلم روز صفر
نامزدهای بهترین طراحی صحنه
پوریا اخوان برای فیلم پوست
کیوان مقدم برای فیلم خورشید
محمدرضا شجاعی برای فیلم درخت گردو
سهیل دانش اشراقی برای فیلم روز صفر
آیدین ظریف برای فیلم سینماشهرقصه
برنده سیمرغ بلورین: کیوان مقدم برای فیلم خورشید
نامزدهای بهترین صدا
امیر شاهوردی و سیدعلیرضا علویان برای فیلم پوست
رشید دانشمند و امین شریفی برای فیلم تومان
امیر نوبخت و آرش قاسمی برای فیلم خروج
حسین بشاش و محمدرضا دلپاک برای فیلم خورشید
مهدی صالحکرمانی و آرش قاسمی برای فیلم شنای پروانه
برنده سیمرغ بلورین: مهدی صالحکرمانی (صداگذار) و آرش قاسمی(صدابردار) برای فیلم شنای پروانه
نامزدهای بهترین موسیقی متن:
حسین علیزاده برای فیلم آتابای
بامداد افشار برای فیلم پوست
رامین کوشا برای فیلم خورشید
حبیب خزاییفر برای فیلم درخت گردو
مسعود سخاوتدوست برای فیلم شنای پروانه
برنده سیمرغ بلورین: بامداد افشار برای فیلم پوست
نامزدهای بهترین تدوین:
محمد نجاریان برای فیلم پوست
حسن حسندوست برای فیلم خورشید
محمد نجاریان برای فیلم درخت گردو
میثم مولایی برای فیلم روز صفر
سیاوش پورخلیلی برای فیلم سینماشهرقصه
اسماعیل علیزاده برای فیلم شنای پروانه
برنده سیمرغ بلورین: اسماعیل علیزاده برای فیلم شنای پروانه
نامزدهای بهترین فیلمبرداری:
سامان لطفیان برای فیلم آتابای
مسعود امینی تیرانی برای فیلم ابر بارانش گرفته
مرتضی نجفی برای فیلم تومان
هومن بهمنش برای فیلم خورشید
مسعود سلامی برای فیلم سهکام حبس
سامان لطفیان برای فیلم شنای پروانه
برنده سیمرغ بلورین: مرتضی نجفی برای فیلم تومان
نامزدهای بهترین نقش مکمل زن
لیلا زارع برای فیلم خون شد
مینو شریفیپور برای فیلم درخت گردو
سمیرا حسنپور برای فیلم سهکام حبس
طناز طباطبایی برای فیلم شنای پروانه
باران کوثری برای فیلم عامهپسند
ستاره پسیانی برای فیلم من میترسم
برنده سیمرغ بلورین: طناز طباطبایی برای فیلم شنای پروانه
نامزدهای بهترین نقش مکمل مرد
جواد عزتی برای فیلم آتابای
ارشیا نیکبین برای فیلم ابر بارانش گرفته
مجتبی پیرزاده برای فیلم تومان
بابک کریمی برای فیلم سینماشهرقصه
امیر آقایی برای فیلم شنای پروانه
نوید پورفرج برای فیلم مغز استخوان
برنده سیمرغ بلورین: امیر آقایی برای فیلم شنای پروانه
لوح تقدیر هیئت داوران جشنواره فیلم فجر
این جایزه به تیم بازیگران کودک فیلم خورشید رسید که از جمع کودکان کار انتخاب شده بودند. شمیلا و ابوالفضل شیرزاد، روح الله زمانی و سید مهدی موسوی بازیگران کودکی بودند که برای دریافت جایزه روی سن آمدند.
نامزدهای بهترین بازیگر نقش اصلی زن
نازنین احمدی برای فیلم ابر بارانش گرفته
پریناز ایزدیار برای فیلم سهکام حبس
مریم مقدم برای فیلم قصیده گاو سفید
ندا جبرئیلی برای فیلم مردن در آب مطهر
الناز شاکردوست برای فیلم من میترسم
برنده سیمرغ بلورین: نازنین احمدی برای فیلم ابر بارانش گرفته
نامزدهای بهترین بازیگر نقش اصلی مرد
میرسعید مولویان برای فیلم تومان
فرامرز قریبیان برای فیلم خروج
پیمان معادی برای فیلم درخت گردو
امیر جدیدی برای فیلم روز صفر
علی شادمان برای فیلم مردن در آب مطهر
برنده سیمرغ بلورین: پیمان معادی برای فیلم درخت گردو
نامزدهای بهترین فیلمنامه
نیما جاویدی و مجید مجیدی برای فیلم خورشید
سعید ملکان و بهرام توکلی برای فیلم روز صفر
محمد کارت، حسین دوماری و پدرام پورامیری برای فیلم شنای پروانه
بهتاش صناعیها، مریم مقدم و مهرداد کورشنیا برای فیلم قصیده گاو سفید
علی زرنگار برای فیلم مغز استخوان
بهنام بهزادی و سحر سخایی برای فیلم من میترسم
برنده سیمرغ بلورین: نیما جاویدی و مجید مجیدی برای فیلم خورشید
نامزدهای بهترین کارگردانی
نیکی کریمی برای فیلم آتابای
مرتضی فرشباف برای فیلم تومان
مجید مجیدی برای فیلم خورشید
محمدحسین مهدویان برای فیلم درخت گردو
سعید ملکان برای فیلم روز صفر
محمد کارت برای فیلم شنای پروانه
برنده سیمرغ بلورین: محمد حسین مهدویان
نامزدهای بهترین فیلم
نیکی کریمی برای فیلم آتابای
امیر بنان و مجید مجیدی برای فیلم خورشید
سیدمصطفی احمدی برای فیلم درخت گردو
سعید ملکان برای فیلم روزصفر
رسول صدرعاملی برای فیلم شنای پروانه
برنده سیمرغ بلورین: امیر بنان و مجید مجیدی برای فیلم خورشید
برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی: سعید ملکان برای فیلم روز صفر
برنده سیمرغ بلورین فیلم برگزیده مردمی: رسول صدرعاملی تهیهکننده فیلم شنای پروانه
به این ترتیب، دو فیلم «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت و تهیهکنندگی رسول صدرعاملی و «روز صفر» به کارگردانی و تهیهکنندگی سعید ملکان بیشترین سیمرغ و جایزه را از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر دریافت کردند.
لیست جوایز جشنواره فیلم فجر بر پایه فیلمها در ادامه آمده است:
شنای پروانه(۵ جایزه)
صدابرداری و صداگذاری
تدوین
نقش مکمل زن
نقش مکمل مرد
بهترین فیلم برگزیده تماشاگران
روزصفر(۵ جایزه)
نگاه نو
جلوه های ویژه میدانی
طراحی لباس
جایزه ویژه هیئت داوران
نگاه ملی
خورشید (۳ جایزه)
طراحی صحنه
فیلم نامه
بهترین فیلم
درخت گردو (۲ جایزه)
بازیگر نقش اصلی مرد
کارگردانی
خروج (۲ جایزه)
جلوه های بصری
چهره پردازی
پوست (۲ جایزه)
موسیقی متن
هنروتجربه
ابربارانش گرفته (یک جایزه)
بازیگر نقش اصلی زن
تومان(یک جایزه)
فیلمبرداری
آبادان یازده ۶۰ (یک جایزه)
جایزه ویژه سردار سلیمانی
برندگان سیمرغ، بیتدبیری و بی انصافی؟!
سال گذشته به خاطر کیفیت بالای بخش عمدهای از آثار و بازیها که فاصله قابلتوجهی با فیلمهای معمولی جشنواره داشت، دست داوران در انتخاب بهترینها بازتر بود. این شرایط باعث شد تا برگزیدگان جشنواره بهویژه در حوزه بازیگری با کمترین چالش از سوی رسانهها و صاحبان اثر مواجه شود.
امسال اما در روزهای میانی جشنواره مشخص شد که فیلمهای این دوره از هر لحاظ فاصله زیادی با آثار سال گذشته دارند. در چنین شرایطی این پیشبینی شکل گرفت که انتخابهای امسال نتواند نظر مخاطبان و منتقدان را جلب کند. حدسی که با اعلام برندگ رنگ واقعیت گرفت.
در این میان، بیتدبیری و به نوعی بیانصافی هیئت داوران جشنواره فیلم فجر در معرفی پیمان معادی به عنوان نامزد و در نهایت برگزیده بهترین بازیگر نقش اول مرد باعث تعجب همگان شد. بازیگر فیلم «درخت گردو»ی محمدحسین مهدویان پیش از آغاز جشنواره گفته بود دیگر حال و دلی برای حضور در چنین رویدادهایی ندارد.
او که در جریان برگزاری جشنواره در ایران نبود، هیچ گاه از این موضع خود به صورت رسمی یا تلویحی عقبنشینی نکرد. با این حال در جریان نشست خبری فیلم «درخت گردو» به صورت تلفنی با اهالی رسانه و عوامل فیلم صحبت کرد. ضمن این که در همان جلسه مهران مدیری نیز از احتمال حضور معادی در مراسم اختتامیه گفت.
با توجه به بازی درخشان معادی در فیلم «درخت گردو» اغلب منتقدان و مخاطبان شانس گرفتن سیمرغ برای او را بالا میدانستند؛ اما معادی رقبای قدری چون امیر جدیدی (روز صفر)، فرامرز قریبیان (خروج) و جواد عزتی (شنای پروانه) نیز داشت. رقبایی که بر خلاف معادی از تحریم و کنارهگیری نگفته بودند. این بازیگران علاوه بر بازیهای عالی در آثار امسال خود، با تکیه بر یک رفتار حرفهای در نشستهای خبری جشنواره نیز حاضر شده و پاسخگوی پرسشهای خبرنگراران بودند.
در شب اختتامیه و با اهدای سیمرغ بلورین به پیمان معادی مشخص شد که در جشنواره فیلم فجر بیش و پیش از آن که قانون و آییننامه غلبه داشته باشد، مصلحتسنجیهای بیمورد حرف اول را میزند. این موضوع در مماشات با تأخیر فیلم «خورشید» مجید مجیدی و آماده نبودن آن نیز به شکلی دیگر منعکس شد. تأخیری که بسیاری از ناظران از آن به عنوان یک دوپینگ و رانت سینمایی یاد کردند.
در کنار این دو موضوع، باید به یک بیتدبیری دیگر از عوامل جشنواره نیز اشاره کرد. امسال بیش از هر دوره دیگر، حساسیت روی میزان و کیفیت حضور هنرمندان و بازیگران بیشتر شده بود. به این ترتیب لازم بود تا برگزارکنندگان جشنواره سی و هشتم از تمام توان و ابزارهای خود برای انعکاس حضور هنرمندان و صاحبان آثار در جشنواره استفاده کنند.
حضور عوامل فیلم در مراسم فرش قرمز جشنواره فیلم فجر از رویدادهایی بود که هر ساله عامل خبرساز میشد. شاید تنها کارکرد مثبت این بخش که بیشتر حالتی سمبلبک و به زعم برخی تجملی داشت، ایجاد یک پوسته تصویری بیرونی از حضور هنرمندان در این رویداد فرهنگی بود. معمولاً از نگاه مخاطبانی که امکان تماشای همه آثار جشنواره را نداشتند، تعداد و وزن هنرمندانی که در جشنواره فیلم فجر حضور داشتند، با مرور اخبار و تصاویر این بخش مشخص میشد.
با توجه به وقایع تلخ دی ماه، دبیرخانه جشنواره امسال تصمیم گرفت از برخی برنامههای معمول نظیر آیین افتتاحیه صرف نظر کند؛ اما به نظر میرسد برگزاری مراسم فرش قرمز میتوانست بخشی از فضای روانی شکلگرفته مبنی بر حضور کم رنگ هنرمندان و سیاست برجستهسازی گزینه انصراف و تحریم را خنثی کند.
این بیتدبیریها بیش از هرچیز اعتبار جشنواره فیلم فجر را تضعیف خواهد کرد. اعتباری که ناشی از پشتوانه و تجربه چهار دهه برگزاری است.
چنین اعتباری نیاز به مراقبت و حرمتگذاری دارد؛ اما نباید فراموش کرد که حرمت امامزاده با متولی آن است. به نظر میرسد متولیان جشنواره فیلم فجر امسال، اراده و توانی برای حرمتگذاری به این رویداد مهم نداشتند. درنتیجه، عزلتنشینان خودخواسته در صدر نشستند و قدر دیدند، اما هنرمندان خودساخته و دغدغهمندان دلسوخته به حاشیه رفتند.
انتهای پیام/4104/
منبع: آنا
کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر 98 نوروز 99 برای فیلم ابر بارانش سیمرغ بلورین بهترین برای فیلم سه کام حبس برای فیلم درخت گردو علیزاده برای فیلم برای فیلم روز صفر برای فیلم آتابای جشنواره فیلم فجر نامزدهای بهترین بازیگر نقش اصلی برای فیلم تومان سیمرغ بلورین آبادان یازده ۶۰ زاده برای فیلم برای فیلم خروج برای فیلم پوست پور برای فیلم هیئت داوران بهترین فیلم پیمان معادی سی و هشتمین سعید ملکان بی تدبیری نقش مکمل اهدا شد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۳۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زنانی که در کن رئیس شدند
در طول بیش از هفت دهه برگزاری جشنواره فیلم کن، تاکنون ۹ سینماگر زن توانستهاند در راس هیات داوران بخش مسابقه اصلی این رویداد سینمایی قرار بگیرند.
به گزارش ایسنا، «اولیویا دی هاویلند» هنرپیشه بریتانیایی-آمریکایی برنده اسکار اولین زنی است که در تاریخ جشنواره کن و در سال ۱۹۶۶ در راس هیات داوران رقابتی این رویداد سینمایی قرار گرفت و در سالهای پس از آن نیز «سوفیا لورن» (۱۹۶۶)، «اینگرید برگمن» (۱۹۷۳)، «ژن مورو» (۱۹۷۵) و (۱۹۹۵)، «ایزابل آجانی» (۱۹۹۷)، «لیو اولمان» (۲۰۰۱)، «جین کمپیون» (۲۰۱۴)، «کیت بلانشت» (۲۰۲۸) به عنوان رئیس هسئت داوران جشنواره کن انتخاب شدهاند و امسال نیز «گرتا گرویگ» کارگردان فیلم موفق «باربی» نهمین سینماگر زنی خواهد بود که برای داوری در یکی از مهم ترین جشنوارههای سینمایی مینشیند.
*در زیر نگاهی خواهیم داشت به تمام چهرههایی که در طول بیش از ۷ دهه برگزاری جشنواره کن، ریاست هیات داوران بخش رقابتی را بر عهده داشتهاند:
۲۰۲۳؛ «روبن اوستلوند» سینماگر سوئیسی پس از کسب دومین نخل طلای جشنواره کن از جشنواره سال گذشته، در راس داوران کن قرار گرفت و با تصمیم دیگر اعضای هیات داوران فیلم «آناتومی یک سقوط» از «ژوستین تریه» از کشور میزبان فرانسه برنده جایزه اول جشنواره نام گرفت.
۲۰۲۲؛ هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن با حضور اصغرفرهادی به عنوان یکی از اعضای داوران در کنار «وینسنت لیندون» بازیگر فرانسوی در راس تیم داوری برگزار شد و فیلم «برادران لیلا» از سعید روستایی هم در بخش مسابقه رونمایی شد و سرانجام «رابین اوستلوند» با فیلم «مثلث غم» برای دومین بار فاتح نخل طلا شد.
۲۰۲۰ و ۲۰۲۱؛ جشنواره سال ۲۰۲۰ در نهایت به دلیل همهگیری کرونا برگزار نشد و به جای ان رویدادی محدود در سپتامبر همان سال با نمایش چند فیلم برگزار شد. «اسپایک لی» کارگردانی آمریکایی که برای ریاست هیات داوران کن ۲۰۲۰ انتخاب شده بود در دوره بعدی به جشنواره بازگشت و ریاست داوران هفتاد وچهارمین دوره کن در سال ۲۰۲۱ را بر عهده داشت. در سالی که فیلم «قهرمان» فرهادی جایزه بزرگ هیات داوران را به خود اختصاص داد، فیلم فرانسوی «تیتان» از «جولیا دورکورنو» صاحب نخل طلای بهترین فیلم شد.
۲۰۱۹؛ هفتاد و دومین دوره جشنواره کن با حضور «الخاندرو گونزالز ایناریتو» در مقام ریاست داوران برگزار شد و اعضای هیات داوران که شامل چهرههایی چون «کلی رایکارد»، «پاول پالیکوفسکی» و «آلیس رورواشر» بودند به اتفاق آرا فیلم کرهای «انگل» را برنده نخل طلا معرفی کردند، فیلمی که در ادامه در جوایز اسکار تاریخ ساز شد و به عنوان یکی از موفقترین فیلمهای غیرانگلیسی زبان تمام ادوار سینما شناخته میشود.
۲۰۱۸؛ «کیت بلانشت» بازیگر تحسینشده استرالیایی در راس داوران کن ۲۰۱۸ قرار داشت. او هشتمین زن تاریخ کن به عنوان رئیس هیات داوران نام گرفت و در نهایت به همراه دیگر اعضای داوران فیلم ژاپنی «دزدان فروشگاه» ساخته «هیروکازو کوریدا » را شایسته دریافت نخل طلای کن دانستند.
کیت بلانشت۲۰۱۷؛ در این دوره از جشنواره که همزمان با هفتادمین سالگرد جشنواره کن بود، «پدرو آلمادوار» کارگردان اسپانیایی ریاست هیات داوران را بر عهده داشت و در نهایت فیلم سوئدی «میدان» به کارگردانی «روبن اوستلوند» برنده نخل طلای بهترین فیلم شد.
۲۰۱۶؛ در جشنواره کن ۲۰۱۶ نوبت به «جورج میلر» سینماگر استرالیایی و خالق سری فیلمهای «مکس دیوانه» بود که فرصت حضور در جایگاه معتبر ریاست بخش رقابتی کن را تجربه کند.
در این سال که نخل طلای بهترین فیلم به «من، دنیل بلیک» ساخته تحسین شده انگلیسی رسید، کتایون شهابی، تهیهکننده ایرانی نیز یکی از داوران بخش رقابتی این رویداد سینمایی بود. فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی نیز در این دوره از جشنواره برنده دو جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد (شهاب حسینی) شد.
۲۰۱۵؛ در شصتوهشتمین دوره جشنواره فیلم کن برای اولینبار نام دو سینماگر را در راس هیات داوران این رویداد سینمایی قرار گرفت؛ برادران «کوئن». این دو کارگردان صاحبنام تاکنون ۹ اثر را در جشنواره کن شرکت دادهاند و در سال ۱۹۹۱ یک نخل طلا، سال ۱۹۹۶ و ۲۰۰۱ دو جایزه بهترین کارگردانی و در سال ۲۰۱۳ جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن را از آن خود کردهاند. در سال ۲۰۱۵ در نهایت جایزه نخل طلا به «دیپان» ساخته «ژام اودیار» فرانسوی رسید.
۲۰۱۴؛ «جین کمپیون» کارگردان صاحبنام که در تمام ادوار برگزاری جشنواره کن، تنها کارگردان زن برنده نخل طلا محسوب میشود، سال گذشته و در دوره شصتوهفتم بر مسند هیات داوران بخش رقابتی کن نشست. وی در سال ۱۹۹۲ با فیلم تحسینشده «پیانو» موفق به دریافت این جایزه شد و در میان چهار کارگردان زنی قرار دارد که تا کنون توانستهاند نامزد اسکار کارگردانی شوند.
جین کمپیون۲۰۱۳؛ مسئولان برگزاری جشنواره کن در حالی «استیون اسپیلبرگ» کارگردان سرشناس هالیوود را به عنوان ریاست هیات داوران شصت و ششمین دوره این رویداد سینمایی انتخاب کردند که وی با وجود کارنامه کاری فوقالعاده، در جشنواره کن سابقه درخشانی نداشت و تنها حضورش به سال ۱۹۷۴ با فیلم «شوگرلند اکسپرس» بازمیگردد که نامزد نخل طلا بود و توانست مشترکا جایزه بهترین فیلمنامه را به دست آورد.
۲۰۱۲؛ در شصتوپنجمین دوره جشنواره کن «نانی مورتی»، کارگردان سرشناس ایتالیایی بر منصب ریاست هیات داوران نشست. این کارگردان باسابقه ایتالیایی حضور چشمگیری در کن داشته؛ به گونهای که ششبار در بخش رقابتی نامزد نخل طلا بوده و یکبار این جایزه را با فیلم «اتاق پسر» در سال ۲۰۰۱ همراه با جایزه فیپرشی از آن خود کرد. از دیگر افتخارات این کارگردان در کن میتوان به جایزه بهترین کارگردانی و جایزه کالسکه طلایی سال ۲۰۰۴ اشاره کرد. در این دوره «هانکه» برای فیلم «عشق» نخل طلا را گرفت.
۲۰۱۱؛ «رابرت دنیرو»، بازیگر سرشناس و پرافتخار هالیوودی در این سال رییس هیات داوران کن بود. وی سابقه چندانی در جشنواره کن نداشت و یکبار با فیلم «راننده تاکسی» در بخش رقابتی حضور داشت. در سالی که دنیرو به عنوان یک چهره سرشناس و مطرح بر مسند ریاست هیات داوران کن نشست، «درخت زندگی» ساخته «ترنس مالیک» نخل طلا را به دست آورد.
۲۰۱۰؛ اینبار نوبت «تیم برتون»، دیگر کارگردان سرشناس هالیوود بود تا در شصتوسومین دوره کن رییس هیات داوران شود. در کارنامه سینمایی این کارگردان تنها یک حضور در بخش رقابتی با فیلم «ادوود» دیده میشود. «عمو بونمی که میتونه خاطرات زندگی گذشتهاش را به یاد بیاره» از تایلند بهترین فیلم بخش رقابتی معرفی شد.
۲۰۰۹؛ «ایزابل هوپر»، بازیگر سرشناس فرانسوی که دوبار در سالهای ۱۹۷۸ و ۲۰۰۱ برای فیلمهای «ویولت» و «معلم پیانو» بهترین بازیگر کن شد، رییس هیات داوران جشنواره کن بود که در پایان فیلم «ربان سفید» ساخته میشل هانکه را به عنوان برنده نخل طلا اعلام کرد.
ایزابل هوپر۲۰۰۸؛ «شون پن»، بازیگر و کارگردان هالیوودی در حالی ریاست هیات داوران را برعهده داشت که در سال ۱۹۹۷ با فیلم «او بسیار دوست داشتنی است» جایزه بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد و در سال ۲۰۰۱ نیز با فیلم «پیمان» نامزد نخل طلا شد. در این سال فیلم «کلاس» ساخته «لاورنت کانته» نخل طلا را کسب کرد.
۲۰۰۷؛ «استفن فریرز» که سابقه دو نامزدی نخل طلا در سالهای ۱۹۸۷ و ۱۹۹۶ را داشت، رییس هیات داوران کن شد. فیلم «۴ ماه، ۳ هفته و دو روز» ساخته «کریستین مونیگو» نخل طلا را به دست آورد.
۲۰۰۶؛ در پنجاهونهمین دوره جشنواره کن «وونگ کار وای»، کارگردان موج نو سینمای هنگکنگ با چهار نامزدی نخل طلا، رییس هیات داوران معرفی شد. وی یک جایزه بهترین کارگردانی کن را با فیلم «خوشبخت کنار هم» در کارنامه سینمایی دارد. در این سال فیلم تحسینشده «بادی که به مرغزار میوزد» به کارگردانی «کن لوچ» موفق به کسب نخل طلا شد.
۲۰۰۵؛ «امیر کاستاریکا» به عنوان یکی از برترین و پرافتخارترین چهرههای تمام ادوار جشنواره کن رییس تیم داوری بخش رقابتی شد. این کارگردان صربستانی در سال ۱۹۸۵ با فیلم «وقتی پدر برای کار و کاسبی رفته بود» و در سال ۱۹۹۵ با فیلم «زیرزمین» دو جایزه نخل طلا را گرفت. وی سهبار دیگر نیز نامزد نخل طلا شد و یک جایزه بهترین کارگردانی (عصر کولیها) و یک جایزه فیپرشی را نیز کسب کرده است. در این سال فیلم «بچه» ساخته برادران داردن بهترین فیلم معرفی شد.
۲۰۰۴؛ «کوئنتین تارانتینو»، کارگردان موفق هالیوود در پنجاهوهفتمین دوره کن رییس هیات داوران بود. وی در سال ۱۹۹۴ با فیلم «داستان عامهپسند» نخل طلا گرفت و به اوج شهرت رسید. وی دوبار پس از آن نیز با فیلمهای «ضدمرگ» و «حرامزادههای عوضی» نامزد نخل طلا بود. در این سال نخل طلا به فیلم «فارنهایت ۹/۱۱» ساخته مایکل مور رسید.
۲۰۰۳؛ «پاتریس شرو»، بازیگر و کارگردان فرانسوی که سهبار سابقه حضور در بخش رقابتی را داشت، در سال ۱۹۹۴ با فیلم «ملکه ماروت» جایزه هیات داوران را گرفت. فیلم «فیل» ساختهی معروف «گاس ون سنت» در این سال نخل طلا را گرفت.
۲۰۰۲؛ «دیوید لینچ»، کارگردان سرشناس آمریکایی رییس هیات داوران بود. لینچ که با فیلم «در قلب وحشی» در سال ۱۹۹۰ نخل طلای کن را کسب کرد، سهبار دیگر با فیلمهای «جاده مالهند» (جایزه بهترین کارگردانی) ، «داستان استریت» و «توئین پیکس: با من بر آتش برو» نامزد نخل طلا بوده است. در این سال فیلم «پیانیست» ساخته رومن پولانسکی جایزه بهترین فیلم را گرفت.
۲۰۰۱؛ اینبار ریاست هیات داوران کن به یک بازیگر و کارگردان زن رسید؛ «لیو اولمان»، سینماگر نروژی و بازیگر مورد علاقه «اینگمار برگمن» در راس تیم داوری کن قرار گرفت. وی با فیلم «بیایمان» در سال ۲۰۰۰ نامزد نخل طلا بود. در این سال فیلم «اتاق پسر» ساخته «نانی مورتی» بهترین فیلم جشنواره شد.
لیو اولمان۲۰۰۰؛ «لوک بسون»، کارگردان سرشناس فرانسوی در حالی در این سال رییس هیات داوران شد که در کارنامه سینماییاش حضور چشمگیری در جشنواره کن دیده نمیشود. «لارس فون تریر» با فیلم «رقصنده در تاریکی» نخل طلا را گرفت.
۱۹۹۹؛ در این سال «دیوید کراننبرگ»، کارگردان سرشناس کانادایی در جشنواره کن رییس هیات داوران شد. وی چهار نامزدی نخل طلا، کسب یک کالسکه طلایی و یک جایزه ویژه هیات داوران را در افتخارات خود دارد. «رزتا» ساخته برادران داردن نخل طلای کن را به دست آورد.
۱۹۹۸؛ «مارتین اسکورسیزی»، از سرشناسترین و بزرگترین کارگردانان معاصر سینمای جهان در این سال رییس هیات داوران جشنواره کن بود. وی در سال ۱۹۷۶ با فیلم «راننده تاکسی» موفق به کسب نخل طلا شد و سهبار دیگر نیز در بخش رقابتی حضور داشت. فیلم «پس از ساعتها» جایزه بهترین کارگردانی کن را برای او به ارمغان آورد. فیلم «ابدیت و یک روز» ساخته «تئو آنجلوپلوس» جایزه نخل طلا را از آن خود کرد.
۱۹۹۷؛ «ایزابل یاسمین آجانی»، بازیگر فرانسوی و برنده چهار جایزه بازیگری سزار، گرچه حضور پررنگی در جشواره کن نداشته، اما به عنوان رییس هیات داوران جشنواره انتخاب شد. در این سال فیلم «طعم گیلاس» ساخته عباس کیارستمی و «مارماهی» ساخته «شوهی ایمامورا» مشترکا نخل طلا را کسب کردند.
ایزابل آجانی۱۹۹۶؛ «فرانسیس فورد کاپولا»، کارگردان صاحبنام هالیوود و خالق «پدرخوانده» ریاست هیات داوران کن را در این سال عهدهدار بود. وی دو جایزه نخل طلا با فیلمهای «اینک آخرالزمان» (۱۹۷۹) و «مکالمه» (۱۹۷۴)، یک جایزه فیپرشی و یک جایزه کلیسای معنوی را در کارنامه سینمایی خود دارد. در این سال جایزه نخل طلا به فیلم «رازها و دروغها» ساخته «مایک لی» رسید.
۱۹۹۵؛ «ژن مورو»، هنرپیشه، خواننده و کارگردان فرانسوی هدایت هیات داوران کن را در این سال در دست داشت. این سینماگر فرانسوی در سال ۱۹۶۰ با فیلم «هفت روز، هفت شب» جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد. فیلم «زیرزمین» ساخته «امیر کاستاریکا» موفق به دریافت نخل طلای کن شد.
ژن مورو۱۹۹۴؛ چهلوهفتمین دوره جشنواره کن با ریاست «کلینت ایستوود»، کارگردان و بازیگر مشهور آمریکایی در هیات داوران همراه بود. وی با یک نخل طلا برای «رودخانه مرموز» (۲۰۰۳) و چهار حضور در بخش رقابتی و یک نخل طلای افتخاری کارنامه درخشانی در جشنواره کن دارد. در این سال فیلم «داستان عامهپسند» ساخته «کوئنتین تارانتینو» جایزه بهترین فیلم را کسب کرد.
۱۹۹۳؛ «لوئیس مال»، کارگردان سرشناس سینمای فرانسه که نخل طلای کن را با فیلم «دنیای خاموش» در سال ۱۹۵۶ کسب کرد، رییس هیات داوران معرفی شد. از دیگر افتخارات او در کن میتوان به سه نامزدی نخل طلا با فیلمهای «کودک زیبا»(۱۹۷۸)، «زمزمه قلب»(۱۹۷۱) و «کلکته»(۱۹۶۹) اشاره کرد. جایزه نخل طلا مشترکا به «وداع با محبوبم» ساخته «چن کایگه» و «پیانو» ساخته «جین کمپیون» اعطا شد. «عباس کیارستمی»، کارگردان سرشناس ایرانی یکی از اعضای هیات داوران بود.
۱۹۹۲؛ «ژرار دپاردیو»، بازیگر مشهور فرانسوی که اخیرا تابعیت روس گرفته در این سال رییس هیات داوران کن شد؛ در حالی که دو سال پیش از آن برای فیلم «سیرانو دوبرژاک» جایزه بهترین بازیگر مرد را از کن گرفته بود. فیلم «بهترین نیات» ساخته «بیل آگوست» جایزه نخل طلا را دریافت کرد.
۱۹۹۱؛ «رومن پولانسکی»، کارگردان، نویسنده و بازیگر سرشناس هالیوود که امسال با «ونوس در پوست خز» یکی از نامزدهای نخل طلا است، در سال ۱۹۹۱ بر مسند ریاست داوران کن نشست. وی در سال ۲۰۰۲ موفق به کسب نخل طلا با فیلم «پیانیست» شد، در حالی که پیش از آن نیز با فیلم «مستاجر» در سال ۱۹۷۶ در بخش رقابتی حضور داشت. فیلم «بارتون فینک» ساخته «برادران کوئن» نخل طلای این سال را کسب کرد.
۱۹۹۰؛ در این سال نوبت به چهره سرشناس سینمای ایتالیا «برناردو برتولوچی» رسید تا ریاست هیات داوران کن را به عهده بگیرد. این کارگردان سرشناس دو نامزدی نخل طلا با فیلمهای «زیبایی ربوده شده» (۱۹۹۶) و «تراژدی یک مرد مضحک» (۱۹۸۱) کسب کرده و یک جایزه نخل طلای افتخاری را نیز دریافت کرد. در این سال فیلم «در قلب وحشی» ساخته «دیوید لینچ» موفق به دریافت نخل طلای کن شد.
۱۹۸۹؛ «ویم وندرس» از چهرههای مطرح تمام ادوار جشنواره کن است که در سال ۱۹۸۹ رییس هیات داوران بود. وی علاوهبر کسب نخل طلا در سال ۱۹۸۴ با فیلم «پاریس تگزاس»، ۸بار دیگر با فیلمهای چون «پادشاهان جاده»، «دوست آمریکایی»، «همت»، «بهشت بر فراز برلین»، «بسیار دور، چنین نزدیک»، «پایان خشونت» و «فیلمبرداری در پالرمو» نامزد نخل طلا بود. یک جایزه ویژه هیات داوران، جایزه بهترین کارگردانی، دو جایزه فیپرشی و کلیسای معنوی از افتخارات وندرس در کن هستند. در این سال فیلم «جنسیت، دروغها و نوار ویدئو» ساخته «استیون سودربرگ» جایزه نخل طلا را گرفت.
۱۹۸۸؛ ریاست هیات داوران چهلویکمین دوره جشنواره کن به «اتوره اسکولا»، کارگردان و فیلمنامهنوس مطرح ایتالیایی رسید که هشتبار در جمع نامزدهای نخل طلا حضور داشته است. وی جایزه بهترین کارگردانی با فیلم «زشت، کثیف، بد» (۱۹۷۶) و یک جایزه بهترین فیلمنامه با فیلم «تراس» (۱۹۸۰) را از کن کسب کرد. وی آخرینبار با فیلم «شکوه» در سال (۱۹۸۹) نامزد نخل طلا بود. در این سال فیلم «پله فاتح» ساخته «بیل آگوست» بهترین فیلم بخش رقابتی را گرفت.
۱۹۸۷؛ «ایو مونتان»، بازیگر فرانسوی در این سال رییس هیات داوران کن شد تا مهمترین دستاورد زندگی هنریاش رقم بخورد. فیلم «زیر خورشید شیطان» ساخته «موریس پیاله» بهترین اثر بخش رقابتی انتخاب شد.
۱۹۸۶؛ «سیدنی پولاک»، کارگردان صاحبنام آمریکایی چهار سال پس از کسب جایزه اسکار ریاست هیات داوران کن را به عهده گرفت. این کارگردان فقید در سال ۱۹۷۲ با فیلم «جرمی جانسون» نامزد نخل طلا بود. در این سال فیلم «ماموریت مذهبی» ساخته «رولند جافه» موفق به کسب نخل طلا شد.
۱۹۸۵؛ یکی از معروفترین عناصر موج نو سینمای جمهوری چک «میلوش فورمن» بر مسند ریاست هیات داوران کن نشست. این کارگردان برنده دو جایزه اسکار، در سال ۱۹۷۱ با فیلم «جهش» نامزد نخل طلا شد که البته جایزه ویژه هیاتداوران را گرفت. فیلم «وقتی بابا برای کار و کاسبی رفته بود» به کارگردانی «امیر کاستاریکا» جایزه نخل طلای این دوره را دریافت کرد.
۱۹۸۴؛ «درک بوگارد»، بازیگر انگلیسی در حالی رییس هیات داوران معرفی شد که سابقه چندانی در این جشنواره سینمایی نداشت. در پایان این دوره فیلم «پاریس تگزاس» ساخته «ویم وندرس» نخل طلا گرفت.
۱۹۸۳؛ در این سال «ویلیام استیرن»، رماننویس آمریکایی و برنده جایزه «پولیتزر» به عنوان چهرهای نهچندان سینمایی و از دنیای ادبیات بر مسند ریاست هیات داوران نشست. فیلم «تصنیف نارایاما» ساخته «شوهی ایمامورا» جایزه نخل طلا را دریافت کرد.
۱۹۸۲؛ «جورجیو استرلر»، کارگردان ایتالیایی نهچندان سرشناس تئاتر و اپرا سکان هدایت هیات داوران کن را برعهده داشت. در این سال فیلم «گمشده» ساخته «کاستا گاوراس» و «راه» ساخته «ییلماز گونی» نخل طلا را مشترکا دریافت کردند.
۱۹۸۱؛ «ژاک دری»، کارگردان و فیلمنامهنویس فرانسوی که بیشتر برای ساخت فیلمهای جنایی شهرت دارد به عنوان رییس هیات داوران برگزیده شد. مهمترین دستاورد سینمایی وی حضور در جشنواره کن بود. «آندری وایدا» با فیلم «مرد آهنین» نخل طلا را دریافت کرد.
۱۹۸۰؛ در سیوسومین دوره جشنواره کن «کرک داگلاس»، بازیگر و تهیهکننده سرشناس آمریکایی بر مسند ریاست هیات داوران نشست. وی موفقیت قابل ملاحظهای در کن به دست نیاورده بود. فیلمهای «All That Jazz» ساخته «باب فاسی» و «کاگهموشه» به کارگردانی «آکیرا کوروساوا» نخل طلا را تصاحب کردند.
۱۹۷۹؛ «فرانسوا ساگان»، رماننویس و نمایشنامهنویس فرانسوی رییس هیات داوران معتبرترین رویداد سینمایی دنیای شد تا برخلاف سایر جشنوارههای سینمایی، یک نویسنده این مسئولیت را برعهده بگیرد. فیلم «اینک آخرالزمان» ساخته «فرانسیس فورد کوپولا» و «طبل حلبی» ساخته «فولکر شلوندورف» در پایان این دوره نخل طلا را دریافت کردند.
۱۹۷۸؛ «الن پاکولا»، سینماگر آمریکایی بر صندلی ریاست هیات داوران کن نشست. فیلم «درخت چوب صندل» به کارگردانی «ارمانو اولمی» نخل طلا را دریافت کرد.
۱۹۷۷؛ «روبرتو روسلینی»، کارگردان صاحبنام ایتالیایی که از او بهعنوان "پدرخوانده موج نوی سینمای فرانسه" یاد میشود، در این سال ریاست هیات داوران کن را عهدهدار بود. وی پیش از این و در سال ۱۹۴۶ با فیلم «رم شهر بیدفاع» موفق شده بود جایزه بزرگ هیات داوران کن را بگیرد.
۱۹۷۶؛ «تنسی ویلیامز»، نویسنده شهیر آمریکایی در این دوره رئیس هیات داوران کن بود که در پایان فیلم «راننده تاکسی» ساخته «مارتین اسکورسیزی» نخل طلا را دریافت کرد.
۱۹۷۵؛ «ژان مورو»، کارگردان، بازیگر و فیلمنامهنویس فرانسوی درحالی رئیس هیات داوران شد که در کارنامه سینماییاش یک نخل طلای افتخاری و یک جایزه بهترین بازیگری زن دیده میشود. در این سال فیلم «گزارش سالهای آتش زیر خاکستر» ساخته «محمد لخدر حمینه» بهترین اثر بخش رقابتی شد.
اولیویا دو هالیواند۱۹۷۴؛ «رنه کلر»، فیلمساز برجسته فرانسوی از سوی مسئولان جشنواره کن به عنوان رئیس هیات داوران انتخاب شد. «مکالمه» ساخته «فرانسیس فورد کاپولا» بهترین فیلم معرفی شد.
۱۹۷۳؛ «اینگرید برگمن»، ستاره درخشان دهه ۴۰ هالیوود و برنده سه جایزه اسکار بازیگری رییس هیات داوران کن بود. جایزه نخل طلا مشترکا به «مترسک» ساخته جری شاتزبرگ و «مزدور» ساخته آلن بریجز رسید.
۱۹۷۲؛ «جوزف لوزی»، کارگردان آمریکایی که دو نخل طلا با فیلمهای «تصادف» و «واسطه» داشت و همچنین دو بار نیز در بخش رقابتی نامزد نخل طلا بود، رییس هیات داوران کن شد. «طبقه کارگر به بهشت میرود» ساخته الیو پتری بهترین فیلم بخش رقابتی شد.
۱۹۷۱؛ «میشله مورگان»، بازیگر فرانسوی به عنوان رییس هیات داوران انتخاب شد. فیلم «واسطه»ساخته جوزف لوزی نخل طلا را کسب کرد.
۱۹۷۰؛ «میگل آنخل آستوریاس»، شاعر و نویسنده اهل گواتمالا به عنوان یکی دیگر از چهرههای ادبی رییس جشنواره کن شد. فیلم معروف «MASH» ساخته رابرت آلتمن نخل طلا را گرفت.
۱۹۶۹؛ «لوچیانو ویسکونتی»، کارگردان بنام ایتالیایی در این سال رییس هیات داوران شد. وی دوبار با فیلمهای «مرگ در ونیز» (۱۹۷۱) و «یوزپلنگ» (۱۹۶۳) نامزد نخل طلا شد و توانست با فیلم «یوزپلنگ» نخل طلا را از آن خود کند. همچنین وی برای این فیلم جایزه بیستوپنجمین سالگرد تاسیس جشنواره کن را گرفت. جایزه نخل طلا به «اگر ...» ساخته لیندسی اندرسون رسید.
از سال ۱۹۶۸ تا اولین سال برگزاری جشنواره کن در سال ۱۹۴۶ نیز به ترتیب چهرههای هنری چون «آندره چاسمن» (۱۹۶۶۸)، «الساندرو بلاستی» (۱۹۶۷)، «سوفیا لورن» (۱۹۶۶)، «اولیویا دو هاویلاند» (۱۹۶۵)، «فریتز لانگ» (۱۹۶۴)، «آرماند سالاکرو» (۱۹۶۳)، «تتسورو فروکاکی» (۱۹۶۲)، «ژان جیونو» (۱۹۶۱)، «جورج سیمنون» (۱۹۶۰)، «مارسل آکارد» (۱۹۵۸/۱۹۵۹)، «آندره مائوریس» (۱۹۵۷)، «موریس لمن» (۱۹۵۶)، «مارسل پانول» (۱۹۵۵)، «ژان کوکتو» (۱۹۵۴/۱۹۵۳)، «موریس جنوا» (۱۹۵۲)، «آندره موریس» (۱۹۵۱) و «جورج هویسمن» برای سالهای (۱۹۴۹/۱۹۴۷/۱۹۴۶) ریاست هیات داوران جشنواره بینالمللی فیلم کن را برعهده داشتند.
لیلا حاتمی*عباس کیارستمی کارگردان سرشناس ایرانی در عرصه بینالمللی در سال ۱۹۹۳، لیلا حاتمی در سال ۲۰۱۴، کتایون شهابی در سال ۲۰۱۶ و اصغر فرهادی در سال ۲۰۲۲ سینماگران ایرانی هستند که تاکنون در میان اعضای هیات داوران بخش رقابتی جشنواره کن حضور داشتهاند.
* «ژن مورو» بازیگر فرانسوی تنها چهرهای است که دو بار افتخار ریاست داوران کن را داشته است: نخستین بار در سال ۱۹۷۵ و بیست سال پس از آن در سال ۱۹۹۵.
* «ویلیام استرین» رماننویس آمریکایی برنده جایزه پولیتزر، تنها چهره غیرحرفهای در امر سینماست که تاکنون رئیس داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن بوده است. این نویسنده در سال ۱۹۸۳ به کن دعوت شد و هیات داوران تحت ریاست او ، جایزه نخلا طلای بهترین فیلم جشنواره را به «تصنیف نارایاما» ساخته «شوهی ایمامورا» از ژاپن اعطا کرد.
انتهای پیام